Osobnosti biznisu: 2.diel - Henry Ford

Autor: Patrik Capulič | 1.4.2015 o 16:43 | Karma článku: 5,66 | Prečítané:  263x

V druhom diele rubriky osobnosti biznisu by som rád siahol  trocha do minulosti a predstavil vám už dosť známeho amerického vynálezcu a podnikateľa Henryho Forda. Jeho vynálezy a postupy boli také prelomové, že sa uplatňujú aj v súčasnosti. Pokúsim sa vám priblížiť aj informácie, ktoré ste o tomto fascinujúcom podnikateľovi možno ešte nepočuli. 

Kto bol Henry Ford?  

Henry Ford bol americký vynálezca a podnikateľ, ktorý sa  narodil v roku 1863 a zomrel v roku 1947. Pochádzal zo šiestich detí a snom jeho otca bolo, aby po ňom prevzal farmárske žezlo, lenže práca na poli nebola pre Henryho Forda to pravé. Už od detstva ho fascinovala technika a keď prvýkrát v živote uvidel parnú lokomotívu, celkom to zmenilo jeho život. Študoval zámočníctvo v Detroite a po návrate domov pomáhal otcovi na farme ale predovšetkým s opravou techniky. Jeho otec na neho prepísal časť pôdy, čo malo byť pre Henryho motiváciou pre prácu na poli, no ani to nepomohlo. Henryho myšlienky boli už v tom čase sústredené na podnikanie a bohatstvo. Jeho ciele sa naplnili a zanechal po sebe prelomové vynálezy, ktoré sa využívajú vo svete aj v súčasnosti. Ak máte záujem vedieť o jeho živote viac tak odporúčam knihu v angličtine My Life and Work

Henry Ford a pásová výroba

Životným snom Henryho Forda bolo vytvoriť automobil, ktorý si môže dovoliť kúpiť úplne každý. Pásová výroba bola jedným z hlavných míľnikov v rozvoji masového priemyslu. Spočiatku boli všetky autá montované ručne a to zapríčiňovalo ich vysokú cenu, ktoré bránila rozšíreniu automobilového priemyslu do celého sveta a medzi všetky spoločenské vrstvy. V roku 1908 predstavil Henry Ford svoj prvý model automobilu Model-T. Tento model mal jednoduchý dizajn a nebolo možné vybrať si ani farbu. Uvádzacia cena tohto modelu bola neuveriteľných 850 dolárov a výroba jedného kusu trvala na vtedajšie pomery iba neuveriteľných 12 hodín. Neskôr však výroba jedného kusu trvala o polovicu menej. Henry Ford vtedy totiž zaviedol výrobu na posuvnom montážnom páse. To znamenalo že jeden kus sa vyrábal za 6 hodín a jeho cena bola iba 300 dolárov. Vďaka znížením nákladom na výrobu Henry zvýšil platy svojim zamestnancom. 

Posuvný pás bol jedným z objavov, ktoré Forda zapísali do moderných dejín. Nebol to však jeho vynález - automobilového kráľa inšpiroval podobný systém využívaný v tom čase v baliarňach mäsa v Chicagu či Cincinnati. Systém posuvného pásu tu predstavovali vozíky s mäsom pripútané na pohyblivých reťaziach. 

Nebolo treba ani dlho čakať a na pásovú výrobu sa uvalila kritika. Zamestnanci považovali prácu za neuveriteľne monotónnu a zle zaplatenú. Robotníci museli na linkách drieť 9 hodín denne za dva a pol dolára. U konkurencii boli označovaný ako otroci. Ford sa k tomu vyjadril takto: 

„Počul som, že sme vraj oprostili prácu od všetkého umu. Neoprostili. Len sme vložili viacej umu do plánovania a riadenia, aby z toho mohli profitovať aj tí, čo toho vedia menej.“

No i tak netrvalo dlho a Ford mal vážne problémy. Robotníci masovo utekali za ľahšou prácou. Na každých tisíc najatých zamestnancov ostalo len sto pracovať pre Ford dlhší čas než pár dní či týždňov. Nepomohli ani masívne nábory a školenia nováčikov. Nakoniec i tak väčšina ľudí odišla.

Ford preto znížil denný pracovný čas z deväť na osem hodín a mzdu zdvojnásobil na päť dolárov denne. A hoci za to spočiatku vyžadoval od zamestnancov nielen perfektnú prácu, ale dokonca aj usporiadaný rodinný život, čo kontroloval najatými detektívmi, prinieslo to svoje ovocie – spokojných a produktívnych robotníkov.

Osobný život Hernyho Forda

Osobnosť Henryho Forda mala aj svoje temné stránky. Bol otvorený antisemita (antisemitizmus - hnutie proti židovstvu), v tridsiatych rokoch obdivoval Hitlera, nenávidel bankárov a v podniku v rozpore so zákonmi USA zakázal odbory. Prepustil každého zamestnanca, ktorý sa na linke rozprával alebo nedodržiaval tempo. V čase recesie nútil predajcov odoberať autá, aj keď záujem o nich klesal. Predajcovia si tak museli brať úvery a platiť Fordovi za dodávky, pretože by boli vylúčený z dílerskej siete. Na počesť jediného syna, ktorý mu zomrel, pomenoval Henry Ford jeden zo svojich modelov Edsel. 

Citáty Henryho Forda 

„Myslenie je najťažšou prácou, aká existuje. To je pravdepodobne dôvod, prečo tak málo ľudí rozmýšľa.“

 

„Ľudia niekedy nevedia, čo chcú, pokiaľ im to niekto nepovie.“

 

„Nechaj človeka vyrábať niečo lepšie a predávať lacnejšie, ako to bolo vyrábané a predávané predtým, a peniaze prídu.“

 

„Nehľadaj chyby, hľadaj nápravy.“

 Aj napriek temným stránkam Henryho Forda ho považujem za dôležitú a inšpiratívnu osobnosť vo svete podnikania. Dúfam, že vám tento článok priniesol niečo nové a ovplyvnil aspoň trochu vaše podnikateľské zmýšľanie. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

SVET

Rakúskym prezidentom bude holandský šľachtic z Ruska

Tiahnuce sa voľby vyhral Alexander Van der Bellen.


Už ste čítali?