Biznis z pohľadu 12-ročného chlapca

Autor: Patrik Capulič | 26.1.2016 o 13:20 | Karma článku: 6,24 | Prečítané:  218x

Krátky príbeh z môjho života, ktorý poukazuje na jednoduchosť ekonomických pojmov prostredníctvom skúsenosti s predajom v detstve. 

Veľa ľudí si už v mladom veku hľadá rôzne spôsoby ako si zarobiť svoje prvé peniaze. Nie každý má v živote rodičov, ktorý ho už od mladého veku pravidelné dotujú peniazmi. V mojom prípade to taktiež nebolo inak a tak som si hľadal rôzne spôsoby ako si zarobiť svoje prvé peniaze. 

Keď som mal približne 12 rokov s kamarátom sme pravidelne navštevovali nie veľmi vzdialený ovocný sad, kde sme si chodievali zbierať ovocie a trocha si oddýchnuť. Boli to veľmi príjemné časy a veľmi rád na nich dodnes spomínam. Jedného dňa sme rozmýšľali, že by bolo dobré, zarobiť si nejaké peniaze. Hľadali sme rôzne spôsoby zárobku, no príležitosť nám ležala hneď pod nosom. Napadlo nás, že o ovocie majú záujem aj iný ľudia a mohli by sme ho predávať. Vzhľadom nato, že neďaleko sa nachádzalo trhovisko, kde sa predávali rôzne druhy ovocia a zeleniny, miesto predaja sme už mali zabezpečené. 

Jedno ráno sme vstali o čosi skôr a išli realizovať svoj vlastný biznis. Navštívili sme ovocný sad a nazbierali niekoľko kilogramov broskýň. Potom sme sa vybrali na už spomenuté trhovisko a prvýkrát v živote sme sa stretli s ekonomikou v praxi. Vybrali sme si svoj stánok a čakali na prvého zákazníka. Úlohy v "podniku" sme mali rozdelené tak, že ja som sa staral o financie a kamarát zasa o predaj. Neprešla dlhá doba a všetok tovar sme mali predaný. Nadšený zo svojho prvého zárobku sme v predaji pokračovali. Rozšírili sme náš sortiment o rôzne druhy ovocia a napredovali ďalej. 

Onedlho sme sa stretli s pojmom konkurencia. Tento pojem nám bol vtedy ešte neznámy. Keď sme sa rozhodli predávať hrušky, ktorých mal kamarát doma prebytok, stretli sme sa s problémom. Neznáma pani predávala vedľa nás rovnaký tovar a tak sme museli súperiť o zákazníka. Jedného dňa si zákazníčka pri vedľajšom stánku obzerala hrušky vhodné na zaváranie. Kamarát si to všimol a podišiel k danej pani a presvedčil ju, že naše hrušky sú tie pravé na zaváranie. A tak sa nám podarilo poraziť konkurenciu a predať všetok tovar aj za cenu nahnevanej konkurencii, ktorá sa nám vyhrážala predávaním "na čierno". Inak by sme ani predávať nemohli, keďže nikto z nás nemal na prenájom stánku dostatočný vek. 

Hneď po predchádzajúcej skúsenosti sme sa stretli s pojmom objednávka. Keď sme sa rozhodli jedného dňa predávať slivky, prišiel za nami neznámy pán a spýtal sa, či by nebolo možné objednať si u nás 20 kg sliviek. Samozrejme, že sme s ponukou súhlasili a ešte v ten deň sme danú objednávku odovzdali a zarobili ďalšie peniaze. 

Stretli sme sa taktiež aj s inými pojmami ako rozvoj podniku, keď sme si za zarobené peniaze kúpili váhu na váženie ovocie. Dovtedy sme museli ovocie navážiť a rozdeliť ešte doma. Pojem zľava sa nám stal taktiež známy, pretože vzhľadom na konkurenciu sme museli ceny upravovať. 

Počas nášho biznisu sme sa stretli s veľkým množstvom ekonomických pojmov, o ktorých sme ani nevedeli, že existujú. Sú to pojmy, ktoré je potrebné vedieť na školách v zložitých definíciách no ako môžeme vidieť zvládne ich aj 12-ročný chlapec. Preto chcem zdôrazniť relevantnosť učenia sa základných ekonomický pojmov, pretože sa s nimi stretávame v každodennom živote. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

SVET

Rakúskym prezidentom bude holandský šľachtic z Ruska

Tiahnuce sa voľby vyhral Alexander Van der Bellen.


Už ste čítali?